10


UBER czy TAXI?

Konflikt UBER vs TAXI

UBER czy TAXI

Spór między taksówkarzami a użytkownikami UBER nie milknie, a każda rozpoczęta dyskusja prowadzi do wzajemnych oskarżeń. Kierowcy taksówek atakują kierowców pracujących dla UBER-a, ci nie pozostają dłużni, nazywając taksiarzy "złotówami" łasymi na pieniądze pasażerów. Coraz częściej słyszy się o zasadzkach zastawianych przez taksówkarzy, nasyłaniu na siebie policji, a nawet niszczeniu samochodów. O co chodzi w tym sporze, tego nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć. O pieniądze rzecz jasna.

Warto przyjrzeć się natomiast innym kwestiom różniącym te dwie grupy: taksówkarzy i kierowców UBER. Nie tylko stawka za przejazd odgrywać powinna rolę. Świadomy pasażer powinien zastanowić się, czy usługa, którą wybierze, będzie zrealizowana z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, kto ją zrealizuje, jakie ma kompetencje, czy można jej zaufać.

Wsiadając do obcego samochodu, prowadzonego przez obcego człowieka, oddajemy w jego ręce swoje zdrowie i życie. Przynajmniej na czas przejazdu. Warto zastanowić się nad różnicami i podobieństwami przy wyborze transportu - UBER czy TAXI.

Wymagania wobec kierowcy

UBER


Prawo - Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej i ewentualnie Prawo pracy
Wiek: minimum 21 lat (na stronie UBER widnieje informacja o możliwości rozpoczęcia współpracy już w wieku 19 lat i rocznym posiadaniem prawa jazdy.)
Zaświadczenie o niekaralności
Założenie DG lub korzystanie z firm pośredniczących
Zaświadczenie o wykroczeniach w ruchu drogowym
Dowód rejestracyjny pojazdu z ważnym przeglądem technicznym
Ważne ubezpieczenie OC pojazdu

TAXI


Pracę kierowcy taksówki reguluje między innymi Ustawa prawo o ruchu drogowym, Ustawa o transporcie drogowym
Wiek: minimum 21 lat
Zaświadczenie o niekaralności
Aktualne badanie lekarskie
Aktualne badanie psychologiczne
Zaliczone szkolenie z transportu drogowego i zdanie egzaminu z topografii miasta
Uzyskanie licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką
Dowód rejestracyjny pojazdu z ważnym przeglądem technicznym
Ważne ubezpieczenie OC pojazdu
Założenie DG
Regularne badania lekarskie
Obowiązkowe badania psychologiczne co 5 lat (po 60 rż co 30 m-cy)
Taksometr
Kasa fiskalna

Gdzie bezpieczniej?


Tyle kwestie prawne. Sami wyciągnijcie wnioski. Z jednej strony mamy licencjonowanych taksówkarzy obłożonych większą ilością niezbędnych dokumentów, z drugiej kierowcę amatora, który nie musi przedstawiać wielu dokumentów w tym orzeczeń badania lekarskiego i psychologicznego.

Co w kwestii dbania o bezpieczeństwo robią korporacje taksówkarskie, a co robi UBER. Chciałoby się powiedzieć, że dużo, jednak w rzeczywistości niewiele. Na stronach trzech wybranych (Google) korporacji z Warszawy i Łodzi, plus na stronie stowarzyszenia korporacji z różnych części Polski, nie znalazłem ani jednej wskazówki, zalecenia, poradnika dla przyszłych lub obecnych kierowców taksówek, wskazującego na kluczowe elementy bezpieczeństwa podczas wykonywania przewozów osób.

Warszawa

www.globcabtaxi.pl
www.sawataxi.com.pl/
http://eletaxi.pl/

Stowarzyszenie przedsiębiorstw taksówkowych
http://www.taxipolska19100.pl/

Łódź

http://www.taxi-plus.pl/
http://www.green-cab.pl/
http://400.pl/

Tymczasem na stronie UBER-a znajduje się całkiem spora ilość wskazówek dla kierowców i pasażerów. Niestety jeszcze nie są one dostępne w języku polskim, a chociażby po angielsku. Dotyczą one przede wszystkim bezpieczeństwa podczas jazdy jak i kultury jazdy zarówno w roli kierującego jak i pasażera. Bardzo przydatne

Własnym bezpieczniej?


Staję w tym artykule po stronie taksówkarzy, powiedzą niektórzy. Częściowo tak jest, jednak temat bezpieczeństwa na drodze powinien być uniwersalny i dotyczyć wszystkich, którzy biorą bezpośrednią lub pośrednią odpowiedzialność za przewożone osoby. Wielu taksówkarzy łamie przepisy ruchu drogowego, mając się za starych wyjadaczy, którzy wiedzą więcej. Amatorzy z kolei dla chęci zarobku, zabierają się za wożenie osób, często po skończeniu swojej normalnej pracy. UBER zachęca na swojej stronie do jeżdżenia 365 dni w roku i w dzień i w nocy, im więcej jeździsz, tym więcej możesz zarobić. Niestety tak jak z nie każdego taksówkarza ilość wyjeżdżonych godzin robi profesjonalistę, tak z amatora zbyt duża ilość czasu spędzonego za kółkiem z pasażerem na tylnej kanapie może zrobić niebezpiecznego i zmęczonego kierowcę.

A może jakiś kierowca pracujący dla UBER-a lub taksówkarz chciałby zabrać głos? Zapraszam do merytorycznej dyskusji.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

10 komentarzy do “Uber czy Taxi

  • Pasażer

    Wolę jeździć w taksówce przynajmniej czuje się bezpieczniej i jestem pewny że prawo będzie zawsze za mną oszczędność 3 do 5 zł ma niewielkie znaczenie w porównaniu do ryzyka.

  • Taksówkarz

    Do autora.
    W Łodzi firmie Green czy Plus na które się tu powołano to są to firmy gdzie większość kierowców jeździ na podnajętych autach i gdzie nie mają wszystkiego ok w papierach. W naszym mieście Związek Zawodowy wyszedł z propozycją wprowadzenia dodatkowego identyfikatora celem zmuszenia kierowców w/w firm do pracy zgodnie z prawem.
    Co do kwestii że na stronach firm, zrzeszeń czy stowarzyszeń niema nic o jeździe bezpiecznej to na stronie w jakim celu by to miało być? Nikt tu nie jest nowicjusze za kierownicą. Dodatkowo każda firma, zrzeszenie czy stowarzyszenie posiada wew. regulamin który musi/powinien przestrzegać każdy taksówkarz tam jeżdżący. Kiedy jest sytuacja że jakiś kierowca złamie któryś punkt regulaminu zostaje zawieszony bądź nawet wydalony z takiej korporacji.

    • Kierujsie.pl Autor wpisu

      Ok. Jeśli dysponuje Pan wiedzą i danymi dotyczącymi tego, jak i ile razy w roku edukowani są nie nowicjusze, chętnie zamieszczę taką informację na stronie. Będzie to tylko na plus dla takiej korporacji, bo przyzna Pan, że nieustanne przypominanie sobie zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym ma ogromne znaczenie, zwłaszcza przy przewozach osób.

  • Slawek

    Jeżeli chodzi o cenę za przejazd.. Mowa tu o dworcach PKP ale nie tylko… lotniska oraz tam gdzie gastronomia, rożnego rodzaje lokale rozrywkowe i teatry..

    http://400.pl/component/content/article/67-glowna-artykuly-dol/212-dlaczego-nalezy-starannie-wybierac-taksowki-stojace-przy-dworcu-pkp?Itemid=101

    Wybierać to mało powiedziane ! Unikać niektórych, trzymać się z daleka. To towarzystwo stoi tam od wielu lat, przypominając myśliwych tyle że polują nie na zwierzynę lecz na nieświadomego klienta. Radzimy dzwonić po taksówkę do korporacji i pod żadnym pozorem nie wsiadać do taksówek dworcowych.

  • Taksówkarz

    Kolejna kwestia jaka tu jest poruszona to że my taksówkarze łamiemy przepisy ruchu. Tak zdarza się to nam ale jest to podyktowane różnymi sytuacjami. Klienci powinni sam dojść dlaczego tak sie dzieje. I nie jest to że czas to pieniądz. Wielokrotnie słyszymy: zaspałem do pracy, pociąg mi ucieka, do lekarza, dziecku coś się w przedszkolu stało czy wiele innych próśb o ten błagalny głos: niech Pan jedzie jak najszybciej. I robimy co możemy narażając się na mandat i punkty. Robimy to dla klientów bo rozumiemy ich potrzeby. Czy myślicie że ryzykowali byśmy utratę prawa jazdy a co za tym idzie nasze miejsce pracy bez powodu? Często już w zleceniu mamy podane że gdzieś sie klient śpieszy.

  • Kierowca tele taxi 400

    Na stronie korporacji taxi nie ma informacji odnosnie bezpieczenstwa, poniewaz firmy te podchodza do tego zagadnienia znacznie bardziej profesjonalnie i kazdy kierowca zanim rozpocznie wspolprace z korporacja taxi przechodzi wewnetrzne szkolenia odnosnie bezpieczenstwa, obslugi klienta, zasad wspolpracy oraz zagadnien prawnych dotyczacych wykonywania zawodu.

  • Taxi Poznań

    Kierujsie.pl takie szkolenia są z reguły jednorazowe. ponieważ tak jak koledzy pisali wcześniej… nie stosowanie się do zasad zawartych w regulaminach wewnętrznych. Natomiast raz do roku oprócz przeglądu rejestracyjnego jest przegląd aut w korporacji. Czy są czyste, całe i nie poobijane. Nie ma informacji o bezpieczeństwie itp… ponieważ są one oczywiste!!! Rozumiem że może u byłoby to na plus ale czy to konieczne? W końcu w taxi jest kierowca który MUSI spełniać wymogi (badania lekarskie i psychologiczneoraz regulamin wew.) Chciałbym tylko jeszcze nadmienić o ubezpieczeniu klienta w trakcie jazdy. W taksówce w momencie włączenia licznika klienta obowiązuje ubezpieczenie. W Uber tego nie ma. W razie wypadku można takiego kierowcę tylko pozwać do sądu. Ponieważ takiego ubezpieczenia nie posiadają. Dlatego pojazdy taxi mają większą stawkę za ubezpieczenie OC

    • Kierujsie.pl Autor wpisu

      Ubezpieczenie racja, co do oczywistości bezpieczeństwa tylko ze względu na fakt pracy w korporacji, nie byłbym w naszej polskiej mentalności tak pewny. Dzięki za komentarz.