UBER czy TAXI?

Konflikt UBER vs TAXI

UBER czy TAXI

Spór między taksówkarzami a użytkownikami UBER nie milknie, a każda rozpoczęta dyskusja prowadzi do wzajemnych oskarżeń. Kierowcy taksówek atakują kierowców pracujących dla UBER-a, ci nie pozostają dłużni, nazywając taksiarzy "złotówami" łasymi na pieniądze pasażerów. Coraz częściej słyszy się o zasadzkach zastawianych przez taksówkarzy, nasyłaniu na siebie policji, a nawet niszczeniu samochodów. O co chodzi w tym sporze, tego nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć. O pieniądze rzecz jasna.

Warto przyjrzeć się natomiast innym kwestiom różniącym te dwie grupy: taksówkarzy i kierowców UBER. Nie tylko stawka za przejazd odgrywać powinna rolę. Świadomy pasażer powinien zastanowić się, czy usługa, którą wybierze, będzie zrealizowana z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, kto ją zrealizuje, jakie ma kompetencje, czy można jej zaufać.

Wsiadając do obcego samochodu, prowadzonego przez obcego człowieka, oddajemy w jego ręce swoje zdrowie i życie. Przynajmniej na czas przejazdu. Warto zastanowić się nad różnicami i podobieństwami przy wyborze transportu - UBER czy TAXI.

Wymagania wobec kierowcy

UBER


Prawo - Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej i ewentualnie Prawo pracy
Wiek: minimum 21 lat (na stronie UBER widnieje informacja o możliwości rozpoczęcia współpracy już w wieku 19 lat i rocznym posiadaniem prawa jazdy.)
Zaświadczenie o niekaralności
Założenie DG lub korzystanie z firm pośredniczących
Zaświadczenie o wykroczeniach w ruchu drogowym
Dowód rejestracyjny pojazdu z ważnym przeglądem technicznym
Ważne ubezpieczenie OC pojazdu

TAXI


Pracę kierowcy taksówki reguluje między innymi Ustawa prawo o ruchu drogowym, Ustawa o transporcie drogowym
Wiek: minimum 21 lat
Zaświadczenie o niekaralności
Aktualne badanie lekarskie
Aktualne badanie psychologiczne
Zaliczone szkolenie z transportu drogowego i zdanie egzaminu z topografii miasta
Uzyskanie licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką
Dowód rejestracyjny pojazdu z ważnym przeglądem technicznym
Ważne ubezpieczenie OC pojazdu
Założenie DG
Regularne badania lekarskie
Obowiązkowe badania psychologiczne co 5 lat (po 60 rż co 30 m-cy)
Taksometr
Kasa fiskalna

Gdzie bezpieczniej?


Tyle kwestie prawne. Sami wyciągnijcie wnioski. Z jednej strony mamy licencjonowanych taksówkarzy obłożonych większą ilością niezbędnych dokumentów, z drugiej kierowcę amatora, który nie musi przedstawiać wielu dokumentów w tym orzeczeń badania lekarskiego i psychologicznego.

Co w kwestii dbania o bezpieczeństwo robią korporacje taksówkarskie, a co robi UBER. Chciałoby się powiedzieć, że dużo, jednak w rzeczywistości niewiele. Na stronach trzech wybranych (Google) korporacji z Warszawy i Łodzi, plus na stronie stowarzyszenia korporacji z różnych części Polski, nie znalazłem ani jednej wskazówki, zalecenia, poradnika dla przyszłych lub obecnych kierowców taksówek, wskazującego na kluczowe elementy bezpieczeństwa podczas wykonywania przewozów osób.

Warszawa

www.globcabtaxi.pl
www.sawataxi.com.pl/
http://eletaxi.pl/

Stowarzyszenie przedsiębiorstw taksówkowych
http://www.taxipolska19100.pl/

Łódź

http://www.taxi-plus.pl/
http://www.green-cab.pl/
http://400.pl/

Tymczasem na stronie UBER-a znajduje się całkiem spora ilość wskazówek dla kierowców i pasażerów. Niestety jeszcze nie są one dostępne w języku polskim, a chociażby po angielsku. Dotyczą one przede wszystkim bezpieczeństwa podczas jazdy jak i kultury jazdy zarówno w roli kierującego jak i pasażera. Bardzo przydatne

Własnym bezpieczniej?


Staję w tym artykule po stronie taksówkarzy, powiedzą niektórzy. Częściowo tak jest, jednak temat bezpieczeństwa na drodze powinien być uniwersalny i dotyczyć wszystkich, którzy biorą bezpośrednią lub pośrednią odpowiedzialność za przewożone osoby. Wielu taksówkarzy łamie przepisy ruchu drogowego, mając się za starych wyjadaczy, którzy wiedzą więcej. Amatorzy z kolei dla chęci zarobku, zabierają się za wożenie osób, często po skończeniu swojej normalnej pracy. UBER zachęca na swojej stronie do jeżdżenia 365 dni w roku i w dzień i w nocy, im więcej jeździsz, tym więcej możesz zarobić. Niestety tak jak z nie każdego taksówkarza ilość wyjeżdżonych godzin robi profesjonalistę, tak z amatora zbyt duża ilość czasu spędzonego za kółkiem z pasażerem na tylnej kanapie może zrobić niebezpiecznego i zmęczonego kierowcę.

A może jakiś kierowca pracujący dla UBER-a lub taksówkarz chciałby zabrać głos? Zapraszam do merytorycznej dyskusji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *